Kiedy system kaucyjny zacznie obowiązywać w Polsce – nie wiadomo. Należy więc cieszyć się z pojedynczych inicjatyw producentów czy sieci handlowych mających na celu ograniczenie produkcji odpadów. Jakiś czas temu pisaliśmy o kefirze od spółdzielni Rokitnianka. Tym razem do tego trendu dołączył się Careffour Polska. Sieć, jako jedna z pierwszych na rynku, wprowadziła do oferty wodę gazowaną w szklanych butelkach kaucyjnych o pojemności 1 l.
System kaucyjny kuleje w Europie
Według danych Deloitte, obecnie jedynie w 10 europejskich krajach funkcjonuje uregulowany prawnie system kaucyjny. Z systemu korzysta nieco ponad 133 mln mieszkańców. Średni poziom zwrotu w tych krajach wynosi ok. 91 proc. wszystkich opakowań włączonych do systemu. W Polsce nadal brakuje ścisłego uregulowania kwestii opakowań kaucyjnych. Dyrektywa Komisji Europejskiej z 30 maja.2018 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.wyznacza jednak ambitne cele do osiągnięcia w najbliższych latach w zakresie odzysku surowców. Dla przykładu poziom recyklingu odpadów opakowaniowych szklanych ma wynieść 75 proc. do 2030 r.
Jak pokazuje raport Ministerstwa Środowiska z listopada 2019 r., zaledwie.1/4 Polaków przy zakupie napojów w szklanych opakowaniach zwraca uwagę na informację czy butelka nadaje się do zwrotu. Edukacja w tym zakresie jest więc kluczowa.
Szklane butelki litrowej Jurajskiej
Na półkach hipermarketów i supermarketów Carrefour pojawił się nowy produkt – woda gazowana Jurajska w większym szklanym opakowaniu – idealna na letnie upały. To, co wyróżnia ją na rynku to fakt, że zarówno szklane butelki, jak też skrzynki do ich transportu, są objęte systemem kaucyjnym w sieci Carrefour. Przy pierwszym zakupie klient wnosi kaucję za butelki i skrzynkę, a przy kolejnych zakupach wymienia je na pełne opakowania już bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Głównym celem, który przyświecał zainicjowaniu akcji, jest chęć zaktywizowania Polaków w zakresie działań proekologicznych i selektywnej zbiórki odpadów w celu ich dalszego recyklingu. Dodatkowo inicjatywa ma pokazać konsumentom, jak istotna dla ochrony środowiska naturalnego jest gospodarka cyrkularna.
– Sieć Carrefour Polska od kilku lat podejmuje konsekwentne.działania na rzecz środowiska, a ważnym ich ogniwem jest edukacja naszych klientów w kwestiach środowiskowych. Zachęcamy Polaków do aktywnego ograniczania ilości generowanych odpadów szklanych oraz rozwoju systemu kaucyjnego opakowań zwrotnych, jednocześnie dostarczając im konkretne rozwiązania. Kolejnym naturalnym krokiem w kierunku zero waste jest rozszerzenie gamy opakowań szklanych, które będzie można wymienić – z korzyścią dla środowiska i domowego budżetu – podkreśla Marek Lipka Dyrektor Handlowy i członek Zarządu Carrefour Polska.
Zwroty butelek bez paragonu
Polscy konsumenci borykali się również z problemem konieczności posiadania paragonu, by odzyskać wpłaconą wcześniej kaucję. Od kwietnia klienci hiper- i supermarketów Carrefour.Polska mogą już oddawać szklane butelki zwrotne bez konieczności okazania wydruku. Wymieniają je na e-bony stanowiące zwrot pełnej kaucji za opakowania. Jak pokazują pierwsze wyniki – klienci zwracają większą uwagę na oznaczenia opakowań i chętniej sięgają po produkty w butelkach zwrotnych. Carrefour Polska jest pierwszą siecią, która wprowadziła takie rozwiązanie.
– Inicjatywa Carrefour stanowi element długoterminowego programu “STOP Marnotrawstwu”. Sieć od 2013 roku realizuje w.Polsce działania przeciwdziałające wszelkim formom marnowania zasobów naszej planety oraz aktywnie zachęca.do włączania się w nie swoich klientów i partnerów biznesowych. Nasze działania na tym polu zostały dostrzeżone i wyróżnione w Raporcie Dobrych Praktyk FOB za rok 2019, co dodatkowo motywuje nas do podejmowania kolejnych inicjatyw w tym zakresie – dodaje Marek Lipka.