Od lipca na jednorazówkach takich jak kubki, tampony, chusteczki nawilżane i filtry papierosowe pojawiły się nowe oznaczenia. Jest to czerwono-niebieski prostokąt. Informuje, że dany produkt zawiera plastik i niewłaściwe potraktowanie go po użyciu ma bardzo zły wpływ na środowisko. Dlatego oznaczenia plastikowych jednorazówek są na produktach, które często konsumenci źle segregują.
Pozory mylą – nowe oznaczenia plastikowych jednorazówek
Napój w papierowym kubeczku, który po kilkudziesięciu minutach „rozmięka” pod wpływem zawartości – w ocenie wielu z nas to znak, że produkt jest naturalny i bezpieczny dla środowiska. Tymczasem pozory mylą, bo kubeczek zawiera plastik (najczęściej jest to wewnętrzna wyściółka) i nie może być traktowany w segregacji jak papier. Właśnie po to, aby uświadomić konsumentom, jaki jest skład z pozoru „bezpiecznych” produktów wprowadzono obowiązkowe oznaczenia plastikowych jednorazówek. Informują o zawartości plastiku i co za tym idzie – sposobie segregacji.
Tylko 4 grupy produktów
Obowiązkowe oznaczenia plastikowych jednorazówek z żółwiem na czerwono-niebieskim prostokącie dotyczą czterech grup produktów zawierających plastik. Są to:
- podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów,
- chusteczki nawilżane,
- filtry sprzedawane do używania z wyrobami tytoniowymi,
- kubki na napoje.
Oznakowania informują, że niewłaściwa segregacja ma negatywny wpływ na środowisko, gdyż produkt zawiera plastik. Uświadamiają konsumentów o:
- obecności tworzyw sztucznych w produkcie,
- niewskazanych sposobach unieszkodliwiania produktu po jego użyciu
- negatywnym wpływie na środowisko wynikającym z zaśmiecania
- lub innych nieodpowiednich sposobów unieszkodliwiania odpadów w przypadku tego produktu.
Rozporządzenie wprowadziło obowiązek podania informacji o zawartości plastiku w jednorazowym produkcie w języku urzędowym państwa, gdzie jest w obrocie. W języku polskim jest to wyrażenie „produkt zawiera plastik”.

Czas przejściowy na oznaczenia plastikowych jednorazówek
Od 4 lipca 2022 r. oznaczenie powinno być integralnym nadrukiem. Do tego czasu mogą to być naklejki. Znaki powinny znajdować się na opakowaniach handlowych – pojedynczych sztukach oraz zbiorczych pudełkach itp. Przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Dodatkowo o unijnych oznaczeniach na polskich produktach pisaliśmy TUTAJ.
Dyrektywa wprowadzająca przepisy znajduje się TUTAJ.