Czasami działania na rzecz środowiska mogą być niezauważalne dla postronnego odbiorcy. Mimo to, są jednak bardzo cenne i często przynoszą więcej korzyści niż spektakularne jednorazowe akcje. Dobrym przykładem jest podjęta przez sklepy należące do Schwarz eliminacja czarnego plastiku z opakowań marek własnych do końca 2021 roku. Jakaś błahostka? Nic bardziej mylnego.
Bo kolor ma znaczenie
Kolor czarny utrudnia mechaniczną segregację odpadów, ponieważ pigment odpowiedzialny za tę barwę absorbuje światło podczerwone wykorzystywane podczas sortowania. W efekcie maszyny segregujące nie rozróżniają czarnego pigmentu, przez co do odpadów zmieszanych trafiają tony tworzyw sztucznych. Wyeliminowanie tego koloru z opakowań znacząco wspiera więc proces recyklingu. Z tego względu należące do grupy Schwarz sieci sklepów Kaufland oraz Lidl postanowiły rozbudować swoją strategię, aby nie tylko ograniczać zużycie tworzyw sztucznych, ale także ułatwiać ich ponowne wykorzystanie.
Dlaczego czarny plastik jest zły?
Po pierwsze, czarne tworzywa sztuczne są barwione sadzą, aby stały się ciemne. Ze względu na to, system recyklingu nie może prawidłowo wykryć materiału opakowaniowego i opakowania trafiają do kategorii materiałów nienadających się do recyklingu. Nawet 0,2 proc. sadzy może zakłócić prawidłowe sortowanie.
Niektórzy producenci czarnego plastiku używają tzw. czerni nie węglowej. Nie wykorzystują wówczas do barwienia plastiku, pochodzącej z węgla, sadzy. Dzięki temu, są one możliwe do zidentyfikowania w zakładzie recyklingu przy pomocy specjalnych czujników NIR (tzw. Black Scans). Wymagają one jednak dodatkowych inwestycji, dlatego nie są stosowane we wszystkich zakładach recyklingu (zwłaszcza w tych starszych). To powoduje, że większość czarnego plastiku nie trafia od recyklingu. Tylko nowe zakłady mogą go sortować.
Dodatkowym kłopotem jest to, że opakowania tego typu zrobione są z różnych typów plastiku (np. PP i PE). Ich ręczne oddzielanie jest bardzo czasochłonne i nieopłacalne.
Strategia REset obniży ilość plastiku. czarny plastik
Wprowadzona przed trzema laty przez Grupę Schwarz strategia REset zakłada redukcję użycia tworzyw sztucznych do 2035 roku o 20 proc. Grupa Schwarz, do której należą Lidl i Kaufland, jest jednym z największych detalistów na arenie międzynarodowej. Mając świadomość odpowiedzialności za środowisko, Grupa opracowała całościową strategię REsetPlastic obejmującą pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania, przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację. W ten sposób wizja „mniej plastiku” stanie się rzeczywistością.
Więcej informacji na temat strategii znajdziecie tutaj
Nie tylko sieci handlowe są tu problemem
Oczywiście cieszy podejmowana przez właściciela obu sieci inicjatywa. Trzeba pamietać, że czarny plastik w sklepach nie jest powszechnie używany. Zdecydowanie więcej tego typu opakowań używanych jest w branży cateringowej. Pozostaje mieć nadzieję, że producenci oraz dostawcy gotowych potraw także zdecydują się na redukcję tego typu tworzywa.