Parę tygodni temu pisaliśmy o autobusie Solaris napędzanym wodorem. Przy okazji, prognozując wzrost jego znaczenia, jako paliwa w transporcie. Okazuje się, że zastosowanie tego paliwa nie ograniczy się tylko do pojazdów kołowych. Czołowy producent taboru kolejowego – bydgoska PESA – pochwaliła się szczegółami projektowanych pojazdów z napędami wodorowymi.
Kolej czekają radykalne zmiany wodór
– Polską kolej czekają radykalne zmiany wynikające z programu „Zielony ład”. Jego celem jest zmniejszenie emisji CO2 w transporcie o 30 proc. do 2030 roku. Docelowo, osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. To duże wyzwanie dla operatorów infrastruktury, przewoźników i producentów taboru. Osiągnięcie tego celu, bez implementacji technologii wodorowej do transportu szynowego, jest praktycznie niemożliwe. PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej nowej strategii produktowej. Oznacza to, stopniowe odchodzenie od napędów spalinowych na rzecz ogniw paliwowych zasilanych wodorem lub nową generacją baterii. Nowa platforma pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160 powstała w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych. Oznacza to, że w najbliższych latach będziemy gotowi dostarczyć przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy. Zarówno pasażerskie, jak i lokomotywy manewrowe oraz do ruchu towarowego. Będą to pojazdy spełniające warunek zero emisyjności i wpisujące się w europejską strategię neutralności klimatycznej.
Krzysztof Zdziarski, prezes PESY podczas debaty na temat stanu i potrzeb rozwojowych kolei w Polsce na konferencji Impact’21.
Premiera już we wrześniu?
Podczas konferencji Impact’21 poznaliśmy wiele szczegółów związanych z realizowanymi przez Pesa projektami pojazdów z napędami wodorowymi. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały również publicznie wizualizacje produkowanej właśnie dla Orlen Kolitrans lokomotywy Pesa z napędem wodorowym. Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70 proc.. Trwają prace związane z zabudową konstrukcji. Do zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako. wodór
Lokomotywa wodorowa Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. To wspólny projekt z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągnąć składy do nawet 3200 ton. Pesa pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych. wodór