Coraz więcej osób nie wie, jak segregować śmieci. Jak to możliwe?

segregacja kary

Dwukrotnie – na przestrzeni roku – wzrosła liczba osób, które nie wiedzą, jak segregować śmieci. Taki zatrważający wniosek wynika z raportu Green Generation 2021. Badanie obrazuje stosunek Polaków do szeroko rozumianej ekologii. Jak to możliwe? Przecież co krok spotykamy się z rozmaitymi inicjatywami mającymi nam ułatwić segregację. Okazuje się, że są one kompletnie nieskuteczne lub nie trafiają do właściwych osób. Co najgorsze, osiągnięcie wymaganego od Polski przez Unię poziomu recyklingu wydaje się być całkowicie poza naszym zasięgiem.

Chaos w oznaczeniach

Dyskusja o tym, jak podnieść jakość segregacji odpadów w Polsce, trwa bez końca. Jest coraz więcej inicjatyw mających ułatwić nam decyzję, co i gdzie wyrzucić. Oznaczenia na produktach marek własnych – mówiące o tym, gdzie dane opakowanie wyrzucić – wprowadziły m.in. sieci Biedronka i Żabka. Koalicja 5 Frakcji uruchomiała wspólnie z Carrefour Polska program znakowania towarów mający ułatwić segregację. Dodajmy do tego istniejące od wielu lat oznaczenia wskazujące na przydatność do recyklingu (często nieczytelne i umieszczane w mało widocznym miejscu). I mamy kompletny chaos informacyjny.

Miasta próbują, ale niewystarczająco

Poszczególne miasta – często przy wsparciu firm odbierających odpady – prowadzą kampanie informacyjne dotyczące segregacji poprzez oznaczenia poszczególnych pojemników na odpady. Działanie oczywiście godne uwagi, ale nie do końca skuteczne. Dodatkowo samorządy przygotowują kampanie reklamowe promujące zbiórkę odpadów. Tu można wymienić np. bardzo udane działania stołecznego ratusza. Jednak, jak pokazują dane, działania te nie są wystarczające.

Kluczem do sukcesu – edukacja

W zgodnej opinii obserwatorów rynku odpadowego do podniesienia jakości selektywnej zbiórki odpadów niezbędne są działania edukacyjne wśród najmłodszych. Dlatego warto zwrócić uwagę na inicjatywę Fundacji Veolia „Szkoła Zero Waste”. Jest to cykl zajęć ekologicznych, trwający przez trzy miesiące, podczas których dzieci nauczą się podstawowych zachowań prośrodowiskowych oraz właściwych nawyków. To pozwoli im skuteczniej chronić środowisko naturalne. 

Dzięki Szkole Zero Waste uczniowie nie tylko podnoszą swoją świadomość ekologiczną czy zdobywają wiedze poprzez zabawę, tworzą też wspólnotę działającą w szczytnym celu. Dodatkowo, w trakcie nauki, zdobywają wiedzę na temat aktualnych problemów ekologicznych na świecie, w tym dowiadują się jak segregować śmieci.
Program realizowany jest dwutorowo. Starsi uczniowie korzystają z aplikacji na smartfony. W aplikacji są wyznaczone na każdy tydzień różne eko-zadania do zrealizowania. W przypadku zajęć dla najmłodszych, każda lekcja jest wsparta profesjonalnie zmontowanym 20 minutowym webinarem (do odtworzenia) oraz scenariuszem dla nauczyciela do pracy z dziećmi. 
Projekt obecnie realizowany jest przez sześć szkół w Kraśniku. W marcu natomiast zakończyła się jego łódzka edycja.