Czy oznaczenia ułatwiające segregację spełniają swoją rolę?

Na opakowaniach produktów coraz częściej pojawiają się oznaczenia ułatwiające ich prawidłową segregację. Jest organizacja, która chce edukować i ujednolicać te oznaczenia, zwane piktogramami, ułatwiając tym samym segregację odpadów. Jednak sieci sklepowe wprowadzają własne, inne oznaczenia. Choć każdy ma dobre intencje, konsument może czuć się nieco skołowany.

Jeszcze w tym roku, zgodnie z Unijnymi prawem, w Polsce powinno być segregowanych co najmniej 50 proc. odpadów. Tymczasem tylko co dziesiąty Polak przyznaje, że prawidłowe rozdzielanie śmieci nie stanowi żadnego problemu. Takie dane potwierdza też wdrożenie inteligentnych i bezdotykowych śmietników na jednym z osiedli w Ciechanowie. Odkąd zainstalowano nowoczesne urządzenia, które kontrolują wagę i zawartość odpadów, odsetek segregujących gospodarstw domowych wzrósł z 10 do 90 proc.

Intuicyjne oznaczenia ułatwiające segregację

W segregacji mają nam pomóc pojawiające się na opakowaniach piktogramy. Kolorem, grafiką i czasami też opisem informują do jakiego pojemnika powinien trafić dany produkt. Najlepsze są takie, które są oczywiste i nie wymagają domyślania się gdzie wyrzucić ten produkt.

– Dla wszystkich naszych partnerów programu wprowadzanie zaproponowanych przez nas oznaczeń jest dobrowolne. Etykieta to jedno, najważniejsza jest dla nas edukacja na rzecz poprawnej segregacji. A taką rolę spełniają właśnie wszystkie piktogramy, nie tylko te, które my wprowadziliśmy – mówi Olga Assanowicz koordynatorka Koalicji 5 Frakcji.

Żabka i Biedronka mają swoje pomysły

Choć sieć Żabka jest partnerem Koalicji, firma zdecydowała o wprowadzeniu własnych piktogramów. Przedstawiają różnokolorowe kosze na śmieci wraz z ludzikiem. Trzeba zatem być całkiem dobrze zorientowanym, aby wiedzieć, że żółty to plastik, a niebieski papier.

– Koalicja 5 Frakcji działa w wielu obszarach. Oznaczenia na opakowaniach ułatwiające konsumentom ich sortowanie to tylko jeden z nich. Żabka Polska przystąpiła do tej inicjatywy na zaawansowanym etapie wdrażania własnych ikon, które ostatecznie znalazły się na opakowaniach marek własnychW koalicji angażujemy się w edukację pracowników oraz włączenie segregacji do istniejących już projektów. Z naszej perspektywy ważne jest, aby jak najszerzej propagować umieszczanie na produktach ikon. Aby klienci mieli jak największą łatwość w oddawaniu opakowań do segregacji ­ – poinformowało biuro prasowe Żabki. 

Również własne piktogramy wprowadziła siec Biedronka (nie jest partnerem Koalicji). Czy jednak dla konsumentów nie byłoby prościej, gdyby oznaczenia były jednolite? 

Będą nowi partnerzy

Koalicja 5 Frakcji to międzysektorowa inicjatywa angażująca różne podmioty: producentów, sieci handlowe, samorządy oraz instytucje prowadzące działania edukacyjne. Jej głównym celem jest zwiększenie poziomu poprawnego segregowania poprzez uproszczenie komunikatów związanych z recyklingiem opakowań. W tym celu zostały zaprojektowane bardzo czytelne piktogramy, które pomagają konsumentom w codziennym właściwym segregowaniu śmieci. Są one kolorystyczno-graficzne i na tyle jasne, że nie wymagają opisu i dodatkowych wskazówek. – Od 2019 roku trwały prace nad oznaczeniami. Zależało nam na ich czytelności i jasności. Przeprowadziliśmy szereg badań i analiz potwierdzających ich skuteczność i przejrzystość – powiedziała ecoekonomii Olga Assanowicz koordynatorka Koalicji 5 Frakcji.

Obecnie władze Koalicji prowadzą rozmowy z producentami opakowań i innymi firmami. Miejmy nadzieje, że właśnie takie piktogramy zdominują oznaczenia na opakowaniach. O całej idei można przeczytać TUTAJ.