Podczas pandemii wsparcie małych lokalnych firm jest konieczne do ich przetrwania. Na szczęście wielu konsumentów to rozumie. Obecnie 35 proc. Europejczyków deklaruje, że więcej uwagi poświęca, by kupować lokalne produkty spożywcze. Z kolei 87 proc. z nich uważa, że ta tendencja utrzyma się także po pandemii – wynika z badania europejskiej organizacji EIT Food.
Wspieranie lokalnych firm i kupowanie produktów od lokalnych producentów pomaga nie tylko im samym, ale również poprawia jakość naszego życia. Jest bardzo spójne ze strategią „Od pola do stołu” – próbą wprowadzenia systemowych rozwiązań gwarantujących lepszą żywność na naszych stołach.
Eksperci Farmy Świętokrzyskiej wskazują na cztery sposoby na wsparcie lokalnych firm, które pozwolą im przetrwać. Z drugiej strony dla konsumenta będą zdrowszym wyborem. Wyliczają TOP 4. zachowań najbardziej wspierających i pomocnych w obecnych czasach.
TOP 1. Internet daje duży wybór, więc wybierz lokalnie
Z najnowszego raportu Gemiusa wynika, że w 2020 r. aż 72 proc. konsumentów zrobiło zakupy online. To wzrost o 11 pp. w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei dane Farmy Świętokrzyskiej wskazują, że sprzedaż w jej sklepie internetowym z biożywnością w ciągu roku podwoiła się. Takie zakupy są nie tylko bezpieczniejsze w pandemii. Dają konsumentowi dostęp do szerszego asortymentu. Zamiast kupować online produkt dużej korporacji, postaw na lokalne wyroby. One wygrywają jakością, a nierzadko także ceną.
TOP 2. Przeszukuj social media
Lokalni producenci często ogłaszają się w social mediach. Media społecznościowe coraz bardziej zastępują lokalne gazety i portale, pozwalając jednocześnie konsumentowi na bezpośredni kontakt z marką. Szukaj informacji na grupach lokalnych społeczności, wśród znajomych, na grupach związanych ze zdrową żywnością. Jeśli nie widzisz takich informacji – pytaj! Na pewno znajdzie się ktoś, kto poleci dobrego producenta, a być może zapoczątkujesz dłuższą dyskusję, która pozwoli wyłowić wartościowe lokalne firmy.
TOP 3. Udostępniaj, polecaj i pisz dobre recenzje
Spróbuj opublikować w internecie np. trzy pozytywne recenzje lokalnych firm, z których produktów jesteś zadowolony. To niewielki trud. Pozwoli innym konsumentom na trafny zakup i wesprze małą markę w jej działaniach marketingowych. Polub, udostępnij, skomentuj firmę, produkt lub usługę, z której byłeś zadowolony.
TOP 4. Odwiedź targowisko
Targowisko na świeżym powietrzu, przy zastosowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa w pandemii, jest dobrym miejscem do wspierania lokalnych drobnych przedsiębiorców. Można znaleźć tam nie tylko żywność od rolnika. Także inne niezbędne potrzebne produkty, których zakupem można wesprzeć konkretnych ludzi.