Największymi zaśmiecaczami świata są Coca-Cola Company, PepsiCo, Nestlé oraz Unilever – wynika z raportu Brand Audit 2020 przeprowadzonego w 55 krajach. Inicjatorem audytu jest międzynarodowy ruch Break Free From Plastic (Uwolnić się od plastiku). Choć badanie nie objęło Polski, warto zapoznać się z jego konkluzjami. Większość wymienionych marek jest doskonale znana także na naszym rynku.
W 2020 roku ruch Break Free From Plastic zaangażował aż 14 734 wolontariuszy w 55 krajach do przeprowadzenia 575 audytów marek w ramach raportu Brand Audit 2020. Wolontariusze zebrali 346 494 sztuk plastikowych odpadów. Aż 63 proc. z nich było oznaczonych wyraźną marką konsumencką.
Katalog ponad 5 000 marek w Brand Audit 2020
Pomimo pandemii wolontariusze obecni byli w większej liczbie krajów i skoordynowali więcej, niż w poprzednich dwóch latach, audytów. Dodatkowo udział w przedsięwzięciu wzięło również ponad 300 zbieraczy odpadów – ich rola jest kluczowa dla powodzenia projektu.
W 2020 roku w globalnym audycie uczestnicy skatalogowali ponad 5 000 marek. Analiza wykazała, że 10 największych światowych zaśmiecaczy 2020 roku to: The Coca-Cola Company; PepsiCo; Nestlé; Unilever; Mondelez International; Mars, Inc; Procter & Gamble; Philip Morris International; Colgate-Palmolive oraz Perfetti Van Melle.
Top Global Polluters – króluje Coca-Cola
Tytuł Top Global Polluters (Topowych Zaśmiecaczy Świata) otrzymują firmy macierzyste, których marki zanieczyszczają naszą planetę rekordową ilością plastikowych odpadów. Lista Top Global Polluters 2020 pozostaje wciąż spójna z poprzednimi raportami. Te same korporacje nadal zaśmiecają najwięcej miejsc plastikiem jednorazowego użytku. Coca-Cola, Nestlé i PepsiCo pozostają w pierwszej trójce globalnych zaśmiecaczy od czasu pierwszego audytu marek przeprowadzonego w 2018 roku.
Po raz trzeci z rzędu Coca-Cola pojawiła się jako #1 Top Global Polluter. W 51 krajach odnotowano 13 834 sztuk plastiku marki Coca-Cola – więcej niż u dwóch kolejnych największych globalnych zaśmiecaczy razem wziętych.
Zobowiązanie do zmian – to zdecydowanie za mało
– Siedem z największych zaśmiecaczy – The Coca-Cola Company; PepsiCo; Nestlé; Unilever; Mondelez International; Mars, Inc. i Colgate-Palmolive – przyłączyło się do globalnego zobowiązania The New Plastics Economy Global Commitment. To jednak wciąż jest za mało – podkreślają autorzy raportu. Dodatkowo, według raportu Ellen MacArthur sygnatariusze New Plastic Economy Global Commitment zmniejszyli w latach 2018-2019 zużycie tworzyw sztucznych o zaledwie 0,1%.
Konieczna faktyczna redukcja plastiku
Ruch Break Free From Plastic wzywa firmy do pilnego zredukowania ilości jednorazowego plastiku, z którego korzystają. Najwięksi zaśmiecacze muszą ujawnić, ile jednorazowego plastiku używają. Następnie ustalić jasne, wymierne cele dotyczące zmniejszenia ilości jednorazowych przedmiotów z tworzyw sztucznych, które produkują. Wreszcie, muszą na nowo opracować swoje systemy dostarczania produktów, aby całkowicie zrezygnować z jednorazowych tworzyw sztucznych.
Cały raport Brand Audit 2020.