Odnowiony smartfon już w kieszeni co piątego z nas

Odnowiony smartfon

Recommerce,, zaprezentował wyniki trzeciej edycji corocznego badania „Rynek używanych telefonów komórkowych”. Zostało ono przeprowadzone przez pracownię Kantar w ponad 12 krajach europejskich, w tym w Polsce.

Prawie co druga Polka i co drugi Polak (45 proc.) kupili w ubiegłym roku używany smartfon albo w wyspecjalizowanej firmie, albo od osób prywatnych wynika trzeciej edycji corocznego badania „Rynek używanych telefonów komórkowych”. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Recommerce przez pracownię Kantar w ponad 12 krajach europejskich, w tym w Polsce.

Wg szacunków w 2023 roku w Polsce sprzedano około 700 000 odnowionych smartfonów. Ich wartość wyniosła ok wartości 180 milionów euro. Polska w tym obszarze to rynek rosnący, z obiecującymi sygnałami wzrostu, ponieważ w najbliższej przyszłości aż 45 proc. Polaków wyraziło swoje zainteresowanie kupnem odnowionego smartfona u wyspecjalizowanego sprzedawcy. To trochę poniżej średniej unijnej (52 proc.). Jak do tej pory więcej urządzeń zostało sprzedanych przez osoby prywatne (30 proc.) niż przez wyspecjalizowane w odnawianiu firmy (21 proc.). To odwrotna relacja niż w większości innych badanych krajów, co stawia wyzwania w kierunku silniejszego rozwoju i dalszej profesjonalizacji sektora.

Głównym bodźcem do zakupu odnowionego smartfona nadal pozostaje opłacalność, wskazana przez 63 proc. nabywców. W obliczu inflacji sytuacja ta odzwierciedla się w całej Europie, gdzie średni wynik wynosi 67 proc., podobnie jak w ubiegłym roku. Na drugim miejscu wskazywano na znaczenie uzyskania gwarancji i możliwość kupna droższych modeli — to 32 proc. W przeciwieństwie do innych krajów, dla polskich konsumentów, gwarancja jest równie ważna, jak aspekt ekologiczny. To wskazuje na oczekiwania konsumentów w kierunku profesjonalizacji sektora.

Aby kupić odnowionego smartfona, polscy konsumenci zwykle zwracają się do znanych i zaufanych podmiotów, takich jak operatorzy telekomunikacyjni (55 proc.). Stanowi to zauważalny wzrost o +11p.p.. Następnie wskazano wyspecjalizowane w tym obszarze firmy lub punkty sprzedaży (54 proc., +9 p.p).

Portale handlowe są wskazywane tylko przez 33 proc. Polaków, co stanowi kontrast z innymi krajami Unii Europejskiej, gdzie ten kanał jest średnio wskazywany przez 41,5 proc. konsumentów.

Odnowiony smartfon stanie się trendem

W czasie, gdy inflacja i siła nabywcza są przedmiotem dyskusji, Polacy bardzo chętnie zachowują swój stary telefon w razie potrzeby (44 proc.). Jednak tylko 27 proc. z nich sprzedało go, co stanowi wzrost o 3 proc. Zachowanie to było dość podobne w krajach Europy Wschodniej, gdzie tylko 24-26 proc. Rumunów i Węgrów sprzedało swój telefon.

Ze względu na korzyści wynikające z odsprzedaży telefonu, 29 proc. Polaków deklaruje, że zamierza sprzedać swój obecny telefon. Zachowanie obecne używanego smartfona deklaruje blisko 34 proc. respondentów, co oznacza 7p.p spadek w stosunku do badania sprzed roku.