Odpowiedzialne zakupy – na co zwracają uwagę Polacy

Świadomość ekologiczna klientów nieustanie rośnie – zarówno w aspekcie codziennego postępowania, jak również wybieranych produktów i marek, które za nimi stoją. Jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej świadomi środowiskowych zagrożeń, a także odpowiedzialności, która na nas spoczywa. 

Dlatego konsumenci coraz częściej wymagają realnych działań od firm. W obecnych czasach konsument zdaje sobie sprawę z tego, jaką siłę mają jego wybory. Kiedy marka nie spełnia jego oczekiwań – głośno to komunikuje. Internet oraz media społecznościowe to pierwsze narzędzie, po które najczęściej sięga niezadowolony konsument. Dokonując codziennych decyzji zakupowych, coraz częściej jako klienci wybieramy marki, które w swoje działania mają wpisane inicjatywy prośrodowiskowe. Przedsiębiorstwa muszą więc w swojej strategii skupiać się na transparentnej komunikacji. Dodatkowo na implementacji rozwiązań przynoszących wymierne efekty, pozwalające na odpowiedzialny rozwój z poszanowaniem środowiska. 

Odpowiedzialne zakupy: niemarnowanie żywności i dobrostan zwierząt

W czasach, kiedy większość informacji jest na wyciągnięcie ręki za sprawą powszechnego dostępu do Internetu, konsumenci mają niemal nieograniczoną możliwość weryfikowania i sprawdzania deklaracji firm. 

Pod koniec 2022 roku przeprowadziliśmy badania na temat konsumenckich oczekiwań dotyczących odpowiedzialnego biznesu. Każda z ankietowanych osób miała wskazać trzy tematy z zakresu zrównoważonego rozwoju, które są dla niej ważne. Z tej analizy wyłonił się obraz konsumenta, który najczęściej zwraca uwagę na działania z zakresu niemarnowania żywności – 49 proc. wskazań respondentów, dobrostanu zwierząt – 32 proc, oraz dostępności produktów lokalnych – 25 proc. – mówi Joanna Reiter, dyrektorka Pionu Business Intelligence, Kaufland Polska.

Odpowiedzialne zakupy – nie od znajomych, tylko z sieci

Jak pokazują badania firmy Kaufland – tak też dzieje się w praktyce. Konsumenci najczęściej poszukują informacji o działaniach przedsiębiorstw w sieci. Warto również zwrócić uwagę na różnice, które pojawiły się na przestrzeni zaledwie jednego roku. Znajdujące się na drugim miejscu z wynikiem 33 proc. wskazań źródło wiedzy w postaci rodziny i przyjaciół zupełnie traci na znaczeniu. W 2022 roku na tę formę pozyskiwania wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju firm wskazuje zaledwie 8 proc. badanych.