Choć na razie w bardzo ograniczonym zakresie, jednak staramy się zwracać uwagę na opakowania produktów spożywczych. Co trzeci konsument w Polsce wybiera takie, które w 100 proc. nadają się do recyklingu. Szczególną uwagę zwracają na to osoby 55+. Wciąż jednak w tym zakresie mamy wiele do zrobienia.
Firmy prześcigają się w wymyślaniu przyciągających wzrok opakowań produktów spożywczych. Konsumenci coraz częściej zwracają jednak uwagę nie na wygląd, a inne aspekty. Z raportu Farmy Świętokrzyskiej wynika, że 31 proc. klientów wybiera nadające się w całości opakowania do recyklingu. Z kolei 29 proc. szuka tych z jak najmniejszą ilością plastiku. Oprócz tego konsumenci lubią, gdy są one funkcjonalne i można je wykorzystać ponownie. Zdaniem ekspertów Farmy Świętokrzyskiej rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów będzie wymagała od marek bardziej rzetelnego podejścia do pakowania produktów.
Opakowania do recyklingu: ekologiczność coraz ważniejsza
– Nawet najbardziej atrakcyjny produkt bez odpowiedniego opakowania nie zdobędzie szerokiego uznania na rynku. Jednak konsumenci mają coraz większą wiedzę i świadomie podejmują decyzje zakupowe, co wybija ekologiczność opakowania na wysokie miejsce. A już szczególnie w przypadku produktów bio. Najlepiej znaleźć złoty środek, który połączy funkcjonalność, ekologię i wygląd. W przypadku bardziej złożonych opakowań warto opisać je w sposób, który ułatwi klientom recykling. Można też znaleźć kreatywne rozwiązania. Nasza firma już od kilku lat część warzyw i owoców opisuje laserowym „tatuażem”, który potwierdza jakość bio, a ogranicza potrzebę pakowania produktu – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Z raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków” wynika, że 4 na 10 konsumentów stara się wybierać produkty w funkcjonalnych opakowaniach. Szczególną uwagę zwracają na to osoby powyżej 55 roku życia (46 proc. wskazań). 36 proc. konsumentów tam, gdzie to możliwe kupuje żywność bez opakowań, by ograniczać produkowanie śmieci. Niemal jedna trzecia (31 proc.) wybiera opakowania w całości nadające się do recyklingu. Co ciekawe, sprawdzają to szczególnie osoby powyżej 55 roku życia (39 proc. wskazań).
Z kolei 29 proc. respondentów zwraca szczególną uwagę na produkty opakowane z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości plastiku. Kolejną metodą stosowaną przez klientów jest zakup jak największych gramatur produktów, dzięki czemu korzystają z nich dłużej. Jedna piąta przyznała, że do sklepu chodzi z własnymi pojemnikami i woreczkami i w nie pakuje jedzenie, zamiast korzystać z jednorazowych torebek.
Estetyka na drugim planie
Z deklaracji konsumentów wynika, że ładny wygląd opakowania nie ma dla nich kluczowego znaczenia. Jedynie 8 proc. przyznało, że wybiera produkty żywnościowe, które są w ładnych opakowaniach. Częściej twierdzą tak osoby w wieku 18-24 lata oraz 25-34 lata (odpowiednio 11 proc. i 13 proc. wskazań). Nieco bardziej podatni na wygląd opakowania produktu spożywczego są mężczyźni. Wśród nich 11 proc. deklaruje, że zwraca na to uwagę, a spośród kobiet jedynie 6 proc.
Konieczne zmiany na rynku opakowań
Zdaniem połowy konsumentów, zmianą konieczną na rynku żywności jest ograniczenie pakowania produktów spożywczych w folię i inne nieekologiczne opakowania. Uważają tak częściej kobiety (56 proc. wskazań) niż mężczyźni (41 proc. wskazań).
– Z naszych badań wynika, że klienci chcą kupować żywność zapakowaną w ekologiczny sposób. Niestety często nie mają wyboru. Wciąż spora część produktów spożywczych pakowana jest w plastik czy inne bardziej złożone materiały, których recykling nie jest prosty. Zmiana tej sytuacji powinna być jednym z priorytetów wszystkich producentów i sprzedawców żywności – mówi Łukasz Gębka.