Według licznika e-busów, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności oraz Transinfo.pl w polskich miastach jeździ już 638 autobusów elektrycznych. W samym 2021 roku przybyło ich aż 219. Najwięcej, aż 214 to autobusy miejskie, 2 służą do przewozów szkolnych, natomiast 3 to minibusy. Liderem wśród miast jest Warszawa. Na ulicach stolicy można spotkać już aż 162 elektrobusy. Kolejne miasta to Kraków (78 szt.) i Jaworzno (44 szt.).
-To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że produkcja zdecydowanej większości autobusów elektrycznych jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności. NFOŚiGWprzeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – komentuje te wyniki Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
– Pierwszy raz w historii jest więcej rejestracji nowych autobusów z napędem elektrycznym, niż z silnikami spalinowymi – dodaje Aleksander Kiereck z Transinfo.pl.
Kolejny rekordowy rok?
Wszystko wskazuje, że 2022 rok będzie kolejnym, w którym liczba autobusów elektrycznych będzie się zwiększać. Już teraz podpisanych jest ponad 170 umów na kolejne dostawy. Prawie 80 znajduje się w procedurze przetargowej, a kolejne 108 otrzymało dofinansowanie.
– Większość elektrobusów na polskich drogach to skutek działań NFOŚiGW. Program Zielony Transport Publiczny cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem w samorządach i wśród operatorów transportu publicznego. Liczymy na to, że wniosków o dofinansowania będzie jeszcze więcej – podsumowuje Krzysztof Burda, prezes PIRE.