KNM 2021 – branża transportowa u progu zmian

Fit for 55”

„Fit for 55”, program „Mój Elektryk”, rozwój prywatnej infrastruktury ładowania i wsparcie rynku elektrycznych samochodów używanych – to tylko niektóre tematy, poruszone podczas Kongresu Nowej Mobilności (KNM 2021) odbywającego się w łódzkiej EC1.

Jak przyspieszyć rewolucję zeroemisyjną

– Tempo zmian w sektorze polskiej elektromobilności jest imponujące. Symbolem tego trendu są autobusy elektryczne. W 2017 r. udział Polski w europejskim rynku  elektrycznych autobusów wynosił 17 proc., w roku ubiegłym – już 46 proc. Staliśmy się też europejskim liderem dostaw paliwa XXI w., którym są baterie litowo-jonowe. Elektromobilność nie wiąże się już z pytaniem „czy”, ale „kiedy” zeroemisyjna rewolucja w transporcie nadejdzie i jak możemy ten proces przyspieszyć. Na to i inne pytania odpowiemy na Kongresie Nowej Mobilności 2021. Miałem okazję być gościem poprzedniej edycji KNM i jestem pewien, że edycja obecna przebije ubiegłoroczną – powiedział Michał Kurtyka minister klimatu i środowiska podczas inauguracyjnej debaty KNM 2021.

Największe zainteresowanie wzbudził unijny pakiet „Fit for 55” i jego implementacja w polskim prawie. Zaproszeni goście – ministrowie, ambasadorzy, prezydenci miast i międzynarodowi eksperci z całego łańcucha wartości sektora e-mobility dyskutowali nad wdrażaniem pakietu „Fit for 55”, programem „Mój Elektryk”, oraz rozwojem czystego transportu w ramach CEE Green Transport Initiative Summit. Omawiane są także kierunki rozwoju niepublicznej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce.

Łódź stolicą elektromobilności

Jednym z ważniejszych tematów były rozwiązania prawne stymulujące rozwój elektromobilności i zeroemisyjnego transportu w miastach. 

– Dziś w Polsce nie ma stref czystego transportu. Dlatego w ramach Unii Metropolii Polskich podpisaliśmy Deklarację na rzecz stref czystego transportu. Zawiera ona szereg konkretnych postulatów dotyczących rozwoju obszarów niskoemisyjnych w Polsce, kierowanych do strony rządowej.  Łódź wie, jak ważna jest świadomość społeczna mieszkańców. Dlatego też jako pierwsze miasto w Polsce oznaczyła buspasy uprawnieniami samochodów elektrycznych. W Łodzi rozwijamy też sieć ładowarek – w ciągu kilku najbliższych lat zainstalujemy w mieści 180 punktów. Stawiamy też na zeroemisyjny transport publiczny. Zakupiliśmy już 17 e-busów z opcją dokupienia 6 kolejnych. Inwestujmy również w niskoemisyjną flotę pojazdów. Łódź się zmienia, a w tym tygodniu stanie się polską stolicą elektromobilności – powiedział Wieczorek.

KNM 2021 to trzydniowe spotkanie i potrwa do piątku, 8 października. Jednak to nie koniec atrakcji związanych z elektromobilnością w Łodzi. Zwieńczeniem wydarzenia będzie, specjalnie przygotowana na tę okazję, Manufaktura Elektromobilności. Rozpocznie się 8 października i potrwa dwa dni. Dziedziniec, przed jednym z bardziej rozpoznawalnych miejsc w Łodzi, zamieni się w strefę, którą zdominują pojazdy elektryczne oraz wystawcy prezentujący infrastrukturę współistniejącą. Także w ramach tego wydarzenia przygotowano szereg atrakcji, z pokazami i premierami włącznie. Gorącą atrakcją będzie m.in. premiera Vosco EV II, czyli najnowszego samochodu elektrycznego VOSCO Automotive z Kutna czy topowej, elektrycznej limuzyny od Mercedesa. Finalną częścią Manufaktury Elektromobilności będzie zlot samochodów elektrycznych, który organizuje EV Klub Polska. To pierwszy w kraju klub właścicieli i użytkowników e-samochodów.