Od przedszkola o zmianach klimatu

„Zielone przedszkole” to bezpłatny, praktyczny przewodnik (uzupełniony zestawem ćwiczeń), który pomoże nauczycielom przedszkolnym przekazywać wiedzę o klimacie i środowisku. Oparta na autorskiej metodologii publikacja proponuje kompleksową, logiczną i systematyczną.ścieżkę dydaktyczną, stworzoną z myślą o angażowaniu dzieci, rodziców i nauczycieli w zdobywanie.wiedzy i umiejętności istotnych dla klimatu. Publikację opracował zespół Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu (KOZK IOŚ-PIB).

Projekt otwarty

– „Zielone przedszkole” to nasza autorska propozycja nauczania o klimacie, ale jest to jednocześnie projekt otwarty, żywy. Przewodnik powstał przy wsparciu praktyków – nauczycieli przedszkolnych i edukatorów, z którymi też chcemy go dalej rozwijać. Tym bardziej, że w tym roku szkolnym edukacja klimatyczna stała się ważnym tematem – mówi Jakub Gontarek, ekspert ds. edukacji klimatycznej KOZK (ośrodka wchodzącego w skład Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego), pomysłodawca projektu i współautor publikacji. – Nauczyciele często poszukują materiałów dydaktycznych i dzielą się nimi oraz własnymi opracowaniami i pomysłami między sobą. Nasz projekt wpisuje się w ten nowoczesny sposób pracy praktyków edukacji i dlatego obejmuje nie tylko publikację z ćwiczeniami, ale i współtworzenie społeczności, w której będzie można wymieniać się inspiracjami i pomysłami na kolejne „zielone ćwiczenia” – podkreśla.

Miejscem wymiany wiedzy i inspiracji jest ogólnodostępny fanpage na Facebooku, działający pod adresem https://www.facebook.com/EdukacjaKlimatyczna – stamtąd można pobrać sam poradnik, tam też znajduje się link do formularza online, za pomocą którego można zgłaszać własne propozycje kolejnych ćwiczeń.

Projekt otwarty do współtworzenia

Największymi zaletami przedstawionego projektu są: Interdyscyplinarne i systemowe podejście do wiedzy o klimacie. Także otwarta formuła.projektu, zakładająca współtworzenie go przez nauczycieli.

– Każdy rozdział publikacji dotyczy konkretnego zagadnienia, na przykład transportu czy recyklingu. Najpierw przedstawione są najważniejsze fakty, które mogą być przydatne nauczycielowi, a następnie podpowiadamy kilka praktycznych ćwiczeń – wyjaśnia ekspert KOZK i dodaje, że duża część proponowanych zajęć zakłada pracę z dziećmi na powietrzu, aby mogły one samodzielnie odkrywać dane tematy i uczyć się na namacalnych przykładach.

Pomoce z materiałów odpadowych

Inną, atrakcyjną i interaktywną formą ćwiczeń „Zielonego przedszkola” jest wykonywanie.prac technicznych. Albumów, map czy makiet (z użyciem materiałów odpadowych).znacznie ułatwiających zrozumienie danego zagadnienia, np. funkcjonowania transportu miejskiego. Dopełnieniem projektu jest mechanizm gamifikacji – przedszkolaki mogą zdobywać odznaki za realizację programu.

Publikacja podpowiada również, jak w edukację klimatyczną włączać rodziców. Każdy rozdział „Zielonego przedszkola” zamykają propozycje spójnych z nauką o klimacie i środowisku rozwiązań dotyczących codziennego funkcjonowania przedszkoli.