Ważą się losy stref czystego transportu. Nie znamy jeszcze propozycji nowej ustawy o elektromobilności i nie wiemy czy wprowadzenie takich rozwiązań w miastach będzie dopuszczone przez ustawodawcę. Tymczasem wystartował nabór wniosków drugiej transzy programu Zielony Transport Publiczny. Samorządy mogą się starać o dotacje na zakup autobusów zeroemisyjnych, elektrycznych i wodorowych.
Jak powiedział podczas inauguracji drugiej transzy programu minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka: – Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór. Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.
30 miast w programie
W pierwszej fazie programu wnioski złożyły 33 miasta. Dotyczą one dofinansowania zakupu 431 autobusów elektrycznych oraz wodorowych (300 autobusów elektrycznych, kilka trolejbusów, ok. 100 autobusów wodorowych). Przedstawiciel resortu stwierdził, że dzięki pojazdom zakupionym.za środki z pierwszej transzy projektu podwoi się liczba autobusów zeroemisyjnych na polskich drogach. Wśród wnioskodawców było 20 miast, które pierwszy raz ubiegały się o takie wsparcie.
Trwa składanie kolejnych wniosków
Obecnie trwa przyjmowanie wniosków w ramach 2-giej transzy programu.
– Finalizujemy negocjacje z ponad 30 miastami, dla których przygotowaliśmy dotacje. Jednocześnie z początkiem września ruszył nowy nabór, na który przeznaczyliśmy ponad 1 mld zł. Zachęcamy samorządy, aby wymieniały swoją flotę. Zarówno duże miasta wojewódzkie, jak i średnie miasta powiatowe – powiedział agencji Newseria Artur Lorkowski, zastępca prezesa NFOŚiGW.
Samorządy mogą się ubiegać o dofinansowanie od 20 do 80 proc. na zakup lub leasing pojazdów i szkolenie kierowców. Dodatkowo do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania zależy m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Nabór wniosków jest prowadzony w trybie konkursowym do 20 grudnia 2021 roku.
– Przyjęliśmy założenie, aby do 2030 roku wszystkie autobusy jeżdżące w miastach były zeroemisyjne. To oznacza, że musimy wymieniać 10 proc. floty rocznie. Temu będą służyły środki finansowe z funduszu, Krajowego Planu Odbudowy, ale również z nowej perspektywy unijnej, z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – wyjaśnia zastępca prezesa NFOŚiGW.
Wg informacji uzyskanych w Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej w Polsce – w ramach komunikacji miejskiej – jeździ ok. 1200 autobusów. Szacuje się, że ok. 7 proc. z nich stanowią pojazdy zeroemisyjne.