Drugie życie kartonowych pudeł

kartom, opakowania, redesign, ekoopakowania, zero waste, pudełka na telewizory
pudełka na telewizory

Co bardziej szkodzi środowisku – produkt czy jego opakowanie? Coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że zdecydowanie to drugie. Dlatego rośnie liczba firm, które stosują redesign opakowań. Po to, by były lżejsze, przyjaźniejsze środowisku i wykonane z ekologicznych materiałów. Np. Samsung zaprojektował pudełka na telewizory tak, aby można zrobić z nich niewielkie domowe akcesoria, takie jak zabawki dla zwierząt czy półki na książki.

Proces wytwarzania nowych opakowań Samsunga jest praktycznie identyczny jak produkcja pozostałych kartonów. Obejmuje dodatkowo nanoszenie na pudełko złożonego z kropek wzoru, który pomaga użytkownikom przekształcić je w mebel. Choć pomysł na dodanie takiego wzoru wydaje się prosty i można go realizować przez nadruk grafiki. Zadanie to stanowiło pewne wyzwanie. Powodem jest fakt, że grubość i specyfikacje kartonowych pudełek nieco się różnią w zależności od kraju. 

 – Mimo wielu trudności, z jakimi borykaliśmy się podczas opracowywania ekoopakowania, efekt końcowy okazał się doskonały. A to dzięki staraniom wielu osób, w tym zespołu graficznego – podsumowuje Sungdo Son, designer w Samsung Electronics.

Kreatywna zabawa pudełka na telewizory

Proste, podzielone na poszczególne kroki instrukcje składania niewielkich domowych sprzętów i akcesoriów znaleźć można na stronie internetowej po zeskanowaniu kodu QR nadrukowanego z boku opakowania. Strona, która niedawno została zaktualizowana, oferuje nie tylko instruktaż składania, ale też ogólne wprowadzenie do ekoopakowań obejmujące m.in. materiały wideo. Aby ułatwić korzystanie, użytkownik może np. wybrać produkt, który chce złożyć ze względu na poziom trudności czy czas.

pudełka na telewizory
Pudełka na telewizory zmieniają się w akcesoria domowe

Wszystkie zaprezentowane na stronie kartonowe akcesoria. wybrane zostały przez projektantów, którzy sami przetestowali ich składanie. 

– Kiedy skupialiśmy się na estetyce, składanie sprzętów stawało się trudne, a sam design często okazywał się mało przydatny – zdradza Son. – Z drugiej jednak strony meble, które składało się bardzo łatwo, nie prezentowały się najlepiej. Usunęliśmy też wszystkie projekty, które mogły stanowić jakiekolwiek zagrożenie. 

Opracowane przez Samsung opakowania, które pierwotnie stosowano w telewizorach lifestyle’owych. Dziś koncern wykorzystuje je we wszystkich modelach z 2021 r. Osoby zaangażowane w ich kreację mają nadzieję, że docelowo dotrą one do znacznie większej liczby użytkowników. Liczą także, że osoby, które zetkną się z takim opakowaniem przychylnie podejdą do zaproponowanego rozwiązania. A tego typu rozwiązanie zachęci klientów do korzystania z zasobów, które dotychczas były tylko odpadami.