Żabka chce być cyrkularna

Eksperci szacują, że od pół wieku ludzkość żyje na „kredyt ekologiczny”. Ziemia ma ograniczoną zdolność do odnawiania zasobów, co oznacza, że model ten nie może funkcjonować w nieskończoność. Żabka obsługuje dziennie ok. 2,5 mln klientów. Władze sieci mają świadomość roli, jaką mogą odegrać wobec ograniczania plastiku i zachęcania klientów do dokonywania dobrych dla planety wyborów. Celem Żabki jest cyrkularność, czyli zamknięcie obiegu surowców.

W minionym roku Żabka jako pierwsza sieć handlowa w Polsce osiągnęła neutralność plastikową. Oznacza to, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi, zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach. Doceniając znaczenie globalnych i regionalnych partnerstw na rzecz rozwiązywania największych wyzwań współczesności, Żabka przystąpiła też do Polskiego Paktu Plastikowego. 

Modern convenience zmienia podejście do opakowań

– Model modern convenience zakłada, że większość produktów, które sprzedajemy w Żabce, jest konsumowana przez klientów od razu i się nie marnuje. Dlatego kluczowym obszarem naszej odpowiedzialności są opakowania na produkty. Poprzez różnego rodzaju inicjatywy zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w proces budowania obiegu zamkniętego, promując ideę „zero waste”. Rezultatem naszych działań było osiągnięcie w 2020 roku neutralności plastikowej w stosunku do wprowadzonych do obrotu przez Żabkę materiałów i opakowań produktów marek własnych, dostępnych tylko w sieci. Ponadto przystąpiliśmy do Polskiego Paktu Plastikowego. Wierzymy, że działając razem, możemy jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku – mówi Anna Grabowska, wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska. 

Żabka rozpoczęła od wdrożenia zasad ekoprojektowania. Pierwszym efektem było wykorzystanie w produktach marek własnych butelek pochodzących w 100 proc. z recyklingu. W efekcie wszystkie butelki marek Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shoty S! mają o 33 proc. niższy ślad węglowy aniżeli butelki wykonane z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych. 

Recykling butelek

Jednocześnie Żabka w innowacyjny sposób odpowiada na wyzwanie, jakim jest zbiórka plastikowych butelek i darowanie im drugiego życia. Jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z partnerami, wdrożyła rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki wody OD NOWA. Akcja to pilotaż w ponad 20 warszawskich sklepach. Ustawione są w nich pojemniki, do których klienci oddają puste butelki. Ponadto Żabka realizuje także inny pionierski projekt – przy 15 sklepach w Poznaniu i Warszawie testuje EKOmaty. Są to automaty do zbiórki plastikowych opakowań po napojach i aluminiowych puszek. Dzięki obu akcjom dziennie ze sklepów Żabka odbieranych jest i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek. 

Żabka daje drugie życie folii

Troska o ochronę środowiska naturalnego to także temat bliski franczyzobiorcom sieci Żabka. Dlatego sieć wraz z nimi zbiera m.in. folię z opakowań zbiorczych i transportowych, a następnie dostarcza ją do punktów recyklingu. W 2020 r. drugie życie otrzymało w ten sposób 1,6 tys. ton tworzyw sztucznych, czyli o 50 proc. więcej niż w roku poprzednim.

Jednocześnie sieć konsekwentnie dąży do tego, by sukcesywnie eliminować ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku. W ponad 7200 sklepach Żabka torby na zakupy, woreczki oraz plastikowe wieczka do kawy zastąpiły całkowicie biodegradowalne, papierowe odpowiedniki. W ten sposób Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie. Jednocześnie budując wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne. Obecnie Żabka realizuje kolejny etap tego procesu – prowadzi przegląd asortymentu w celu eliminacji zbędnego, jednorazowego plastiku z oferty produktowej sklepów. Toczą się także prace nad wprowadzeniem zamienników, które będą bardziej przyjazne środowisku.