Stare akumulatory z nowym życiem

akumulatory

Jednym z najważniejszych pytań stawianych przy okazji dyskusji na temat ekologii w przemyśle motoryzacyjnym jest to, na ile obecna elektromobilność jest naprawdę ekologiczna. A jednym z kluczowych zagadnień jest kwestia utylizacji ogniw akumulatorowych. Warto więc zwracać uwagę na inicjatywy mające na celu wydłużenie żywotności, optymalizację wykorzystania czy też przemyślany recykling akumulatorów trakcyjnych. 

Mobilize – wyodrębniona w styczniu tego roku struktura grupy Renault stawia sobie za cel stworzenie zrównoważonych ekosystemów. Połączą one elektromobilność i inteligentne ładowanie z wtórnym wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych do magazynowania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Razem z takimi partnerami, jak start-up Green-Vision z w Etampes pod Paryżem pracują nad używaniem zrewitalizowanych akumulatorów w różnych pojazdach

10 lat doświadczeń

Dziesięć lat temu Grupa Renault była pierwszym na świecie producentem samochodów, który postawił na gospodarkę o obiegu zamkniętym i samochody elektryczne. Obecne efekty są godne podjętego wówczas wyzwania. Grupa zajmuje pierwsze miejsce w Europie pod względem produkcji samochodów elektrycznych. Ma także wiodącą pozycję w gospodarce o obiegu zamkniętym dzięki zakładowi Re-Factory we Flins (Francja). Całościowe zarządzanie cyklem życia akumulatorów trakcyjnych oznacza w szczególności konieczność szybszego wdrożenia bardziej wydajnych akumulatorów o niskim śladzie węglowym. Pozostaje jednak jeszcze istotny etap przed ich recyklingiem: wtórne wykorzystanie lub konwersja.

Akumulator uznaje się za zużyty z chwilą jego wymontowania z pojazdu po zakończeniu okresu eksploatacji. Jego stan jest jednak wciąż jak najbardziej wystarczający do mniej energochłonnych zastosowań. I właśnie tutaj do akcji wkraczam ja, jako integrator i specjalista od konwersji akumulatorów opowiada Yann Lelong – dyrektor GREEN-VISION

Akumulatory w nowych zastosowaniach

Yann Lelong, inżynier z wykształcenia, pasjonat motoryzacji, mechaniki i elektroniki, był świadomy możliwości akumulatorów i korzyści dla środowiska, jakie daje ich konwersja. Stał się specjalistą w zakresie elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. W swoim start-upie Green-Vision daje drugie życie akumulatorom wymontowanym z pojazdów elektrycznych. Oferuje je klientom poszukującym rozwiązań kompatybilnych z ich działalnością i wyznawanymi wartościami. 

Współpraca partnerska z Mobilize daje możliwość wtórnego wykorzystania zużytych akumulatorów z elektrycznych modeli Renault. Po niemal 10 latach efektywnej pracy znajdują one nowe zastosowanie. Wprawdzie nie mogą już służyć do napędu samochodów, ale mogą znaleźć wiele innych zastosowań… wciąż mają wystarczająco dużą pojemność, aby służyć na wiele innych sposobów!

Stare Jako integratorzy rozmontowujemy fabryczne akumulatory na czynniki pierwsze i łączymy uzyskane moduły w nowe pakiety. To trochę tak jak z klockami LEGO. Ponownie składamy w zestawy o zmienionej masie i innym napięciu, zgodnie z potrzebami naszych klientów. Na tym polega magia drugiego życia akumulatorów dodaj Yann Lelong

Od dostawcy pizzy po właściciela foodtrucka

Te nowe życia mogą być bardzo różne. Akumulatory mogą służyć na przykład do zasilania jednośladów: rowerów z elektrycznym wspomaganiem, skuterów do rozwożenia pizzy czy nawet motocykla.

Ciekawym przykładem jest foodtruck zbudowany na bazie Mastera Z.E. Ta mobilna jadłodajnia nie emituje żadnych spalin. z ani z silnika, ani i z kuchni. Duża moc elektryczna potrzebna do zasilania gofrownic, saladet, tosterów i frytkownic pochodzi z wtórnie wykorzystanych akumulatorów i paneli słonecznych. Nie ma już zatem potrzeby podłączania pojazdu do sieci czy też do hałaśliwego, generującego nieprzyjemne zapachy agregatu prądotwórczego.

Wtórnie wykorzystane akumulatory mogą również być przydatne przy przewozie produktów farmaceutycznych. Chodzi na przykład o szczepionki, w przypadku których absolutnie niezbędne jest utrzymanie stałej i w pełni kontrolowanej temperatury. Gdy kierowca wyłącza silnik samochodu, by dostarczyć towar, agregat chłodniczy przestaje wytwarzać chłód. Jednak tutaj wtórnie wykorzystane akumulatory nadal dostarczają energię niezbędną do utrzymania zimnego łańcucha dostaw, nawet gdy silnik pojazdu jest wyłączony.

Jak zatem widać, przedłużone życie akumulatorów przed ich recyklingu ma niebagatelne znaczenie!

Zobacz więcej na temat