Według danych z końca kwietnia 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 23 834 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze cztery miesiące roku ich liczba wzrosła o 5 098 sztuk, tj. o 137 proc. rok do roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
23 tysiące elektryków
Pod koniec kwietnia 2021 r. po polskich drogach jeździły 23 834 elektryczne samochody osobowe. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49,68 proc. (11 841 szt.) tej części parku pojazdów. Pozostałą część, czyli 11 993 sztuki (50,32 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 899 sztuk. Ciągle rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia składała się z 9 652 szt.
Rosną także autobusy
Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 484 sztuk. Od stycznia do kwietnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 52 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 23 takie autobusy, oznacza to wzrost o 126 proc. r/r.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec kwietnia w Polsce funkcjonowało 1 456 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 838 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Z kolei 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu uruchomiono 31 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (58 punktów).
Niskoemisyjne pojazdy w KPO
„Za nami kolejny miesiąc wzrostów rejestracji pojazdów niskoemisyjnych. W tym oczywiście pojazdów bateryjnych, bardzo duży wzrost rejestracji hybryd plug-in, ale też po raz pierwszy zarejestrowano 6 samochodów wodorowych. Polska wpisuje się w europejski trend. Szkoda, że w Krajowym Planie Odbudowy wykorzystującym środki unijne na odbudowę gospodarki po pandemii na niskoemisyjną motoryzację przeznaczono zaledwie nieco ponad miliard euro. Pieniądze te zasilą głównie komunikację publiczną i budowę stacji ładowania dla autobusów. Warto byłoby, wzorem innych krajów europejskich, przeznaczyć na rozwój niskoemisyjnego transportu oraz produkcji pojazdów i baterii znacznie większe środki. W innych krajach UE na ten cel przeznaczono nawet po kilkanaście miliardów euro” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Polacy lubią elektromobilność
„Wyniki rynkowe potwierdzają, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani elektromobilnością. Przez pierwsze 4 miesiące tego roku zarejestrowano o ponad 1 000 więcej osobowych EV niż w całym 2019 r. Ponadto, liczba samochodów z napędem elektrycznym sprzedanych od stycznia do kwietnia okazała się być wyższa niż rejestracje odnotowane w ciągu pierwszych 8 miesięcy roku 2020, który jak do tej pory był rekordowy pod tym względem. Mimo to liczby bezwzględne nadal są zbyt niskie, żebyśmy mieli szansę dogonić europejskich liderów zrównoważonego transportu. Dość powiedzieć, że np. we Francji w samym tylko kwietniu zarejestrowano ok. 22 tys. BEV i PHEV. To zbliżona liczba do całego parku samochodów z napędem elektrycznym w Polsce” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Więcej o elektromobilności TUTAJ.