W Niemczech, na niektórych stacjach, pojawiło się w maju nowe niskoemisyjne paliwo – Blue Gasoline. To najnowszy, po R33 Blue Diesel, wspólny produkt Boscha, Shella i Volkswagena. Zawiera do 33 proc. odnawialnych źródeł energii. Umożliwia zmniejszenie emisji CO2 aż o 20 proc. na każdy przejechany kilometr. Póki elektromobilność raczkuje i stanowi rzadkość na drogach, każda alternatywna inicjatywa, wspomagająca ochronę środowiska, jest na wagę złota.
– Na drodze do mobilności przyjaznej dla klimatu musimy zadbać o wykorzystanie wszystkich możliwości technicznych. Począwszy od elektromobilności, a skończywszy na paliwach odnawialnych. Każda zaoszczędzona ilość CO2 może pomóc nam w osiągnięciu celów klimatycznych. Taką rolę ma niskoemisyjne paliwo Blue Gasoline – mówi dr Uwe Gackstatter, prezes działu Bosch Powertrain Solutions.
1000 Golfów zaoszczędzi 230 ton CO2 rocznie
Szacuje się, że flota 1000 Volkswagenów Golf VIII 1.5 TSI mogłaby zaoszczędzić ponad 230 ton CO₂ rocznie. Zakładając roczny przebieg każdego z aut na poziomie 10 000 kilometrów. Shell planuje zrekompensować pozostałą część emisji dwutlenku węgla za pomocą certyfikowanych umów offsetowych. Jeszcze w tym roku paliwo ma być dostępne na stacjach benzynowych w Niemczech. Blue Gasoline to kolejne po wprowadzeniu R33 Blue Diesel niskoemisyjne paliwo. Wspólny produkt Bosch, Shell i Volkswagen zawiera do 33 proc. odnawialnych źródeł energii. Umożliwia zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 20 proc. na każdy przejechany kilometr.
Blue Gasoline spełnia wymagania normy EN 228/E10 i przewyższa parametry dotyczące stabilności przechowywania i zachowania podczas wrzenia. Ponadto posiada pakiet dodatków uszlachetniających. Pozwala na stosowanie paliwa na istniejących stacjach benzynowych i w pojazdach, które obecnie jeżdżą na benzynie Super 95 E10.
W skład surowców odnawialnych Blue Gasoline wchodzi benzyna z biomasy lub etanol posiadający certyfikat systemu International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Źródłem benzyny z biomasy jest olej talowy, który jest produktem ubocznym przy produkcji masy papierniczej.
Od maja w Schwieberdingen, potem całe Niemcy
W ramach projektu, trzy korporacje wspólnie określiły specyfikację paliwa. Głównym celem były wymagania dotyczące silnika i zrównoważony rozwój. W trakcie prac przeprowadzono testy na stanowiskach badawczych oraz w silnikach.
Od maja 2021 roku Bosch zadebiutuje z ekologicznym paliwem na firmowych stacjach benzynowych, poczynając od Schwieberdingen w Niemczech. Następnie na stacjach w Feuerbach i Hildesheim. Docelowo tym paliwem zostanie zastąpiona benzyna Super 95 E10.
Za emisję CO2 odpowiadają nie tylko nowe pojazdy
Aby promować szybkie wprowadzanie na rynek zrównoważonych paliw, skupiono się na odnawialnej biomasie. Dodatkowo także na syntetycznych komponentach paliwowych, które można mieszać ze zwykłym paliwem. Zachowując przy tym zgodność z obowiązującymi normami paliwowymi. Stosując nowe paliwa ekologiczne, Bosch chce pokazać, że za redukcję emisji CO₂ w sektorze transportu odpowiedzialne są nie tylko nowe pojazdy, ale także istniejące floty.
– Błękitna benzyna to kolejny element skutecznego ograniczania emisji CO₂ przez flotę pojazdów. Wysoka stabilność magazynowa Blue Gasoline sprawia, że paliwo to szczególnie nadaje się do stosowania w pojazdach hybrydowych typu plug-in. W przyszłości rozbudowa infrastruktury ładowania i większe akumulatory sprawią, że pojazdy te będą w przeważającej mierze napędzane energią elektryczną. Paliwo będzie mogło dłużej pozostawać w zbiorniku – powiedział Sebastian Willmann, szef działu rozwoju silników spalinowych w Volkswagen.
Paliwa odnawialne nie zastąpią elektromobilności
Dla Boscha paliwa odnawialne, niskoemisyjne i neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, nie zastąpią elektromobilności, lecz ją uzupełnią. Stosowanie tych paliw ma sens we wszystkich rodzajach transportu. Przede wszystkim w tych, dla których nie ma jeszcze jasnej i ekonomicznej drogi do elektryfikacji. Oprócz statków i samolotów dotyczy to przede wszystkim pojazdów ciężarowych, ale także wszystkich pojazdów z silnikami spalinowymi lub hybrydowymi.
Więcej czytaj TUTAJ.