Ślad węglowy sneakersów

Marketing ekologiczny już dawno wyszedł z lodówki i kosmetyczki wkraczając w nasze szafy. Są firmy, które przyciągają klientów mówiąc o barwnikach przyjaznych dla środowiska czy najniższym śladzie węglowym powstającym przy produkcji butów. Czy to na nas działa? 

Wpisując w wyszukiwarce hasło eko-zakupy odnaleźć można gównie linki do sklepów z żywnością, ziołami, środkami czystości czy kosmetykami. Zawężając do eko-ubrania pojawiają się odnośniki do stron z ciuchami. Wciąż jednak w Polsce są to marki najczęściej małych rodzinnych firm. To się zapewne będzie szybko zmieniać, gdyż w wielu krajach eko-marketing branży modowej jest już bardzo zaawansowany.

Fast fashion jest passe

„Fast fashion” – jednosezonowa, tania, szybka moda ze słabej jakości materiałów jest fajna i zróżnicowana. Nadszedł jednak czas, aby ją spowolnić i naprawdę wziąć pod uwagę środowisko podczas zakupów nowych ubrań i akcesoriów. Przy tak wielu zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska markach, można zaplanować zakupy tak aby były zgodne z naszym budżetem i ekosystemem. I to wcale nie musi być drogie – czytamy w opublikowanym w New York Post raporcie „Best sustainable clothing brands 2021: 42 options for ethical fashion”.

Sadź drzewa, zmniejszaj ślad węglowy – marketing ekologiczny

Zaskakujące może być w jaki sposób mówią do nas marki, aby przekonać do swoich produktów. Marketing ekologiczny coraz częściej zastępują inną narrację. Znana na polskim rynku francuska firma kosmetyczna Yves Rocher od 2007 roku zachęca do zakupu roślinnych kosmetyków i wspólnego sadzenia drzew. Brazylijski Cariuma, także sadzi drzewa, ale również przekonuje, że przy produkcji sneakersów ma najniższy ślad węglowy wśród wszystkich producentów butów. Trzykrotnie mniejsza emisja niż średnia w branży na parę, zaledwie 5,48 kg CO₂ – informuje w newsletterze i na www Cariuma. Z kolei firma Patagonia naprawia swoje ubrania. Jeśli kupisz kurtkę i ją rozerwiesz możesz odesłać do fabryki, gdzie zostanie profesjonalnie zacerowana.

Z badań i raportów wynika, że generalnie Polacy chcą wspierać i wybierać firmy prowadzące działania proekologiczne. Wciąż jednak w zakresie mody te argumenty są bardzo rzadko wykorzystywane.

Etyczny i zrównoważony

Etyczny i zrównoważony mogą być mylącymi terminami, ponieważ oznaczają różne rzeczy dla marek i kupujących. Zrównoważone praktyki mogą obejmować tworzenie barwników z przyjaznych dla środowiska materiałów, które nie zawierają chemikaliów. Także wykorzystywanie energii odnawialnej w procesie produkcji, stosowanie trwałych tkanin, aby ubrania służyły jak najdłużej. Ale również recykling starych materiałów, takich jak odpady tkanin, a nawet plastikowe butelki, w celu stworzenia nowych ubrań. Zasadniczo, im mniej szkód dla planety, tym lepiej.

Od swetrów z kaszmiru, po buty i akcesoria pochodzące z pełnego recyklingu – można nosić odpowiedzialne ubrania od stóp do głów. Niezależnie od stylu i przedziału cenowego. Raport 42 najlepszych marek dla niej, dla niego i dla każdego, kto ceni Matkę Naturę w każdym sezonie modowym. 

Czekamy na podobne raporty z naszego, polskiego rynku.