Żabka rozprawia się z plastikiem

Czy ekologia może być źródłem przewagi konkurencyjnej w biznesie, takim, jak handel detaliczny? Zdaniem Tomasza Sucheńskiego, prezesa Żabka Polska, tak. Taką tezę postawił on podczas niedawnej konferencji EECTrends 2021. Rozwój zielonych projektów w kierowanej przez niego firmie zdecydowanie potwierdza te słowa.

Jakiś czas temu pisaliśmy o pierwszym samowystarczalnym środowiskowo sklepie Żabka. Chwilę później doceniliśmy inicjatywę – wprawdzie wciąż pilotażową – nagradzania punktami lojalnościowymi osób oddających w sklepie plastikowe butelki po napojach. Jednak dopiero niedawno sieć zdecydowała się na naprawdę poważny krok. Zapowiedziała całkowite odejście od jednorazowych opakowań plastikowych.

Już kilkanaście miesięcy temu plastikowe torby na zakupy zastąpione zostały torbami papierowymi. Teraz przyszedł czas na zastąpienie tzw. zrywek na owoce, warzywa i pieczywo torebkami z papieru. Są one dostępne w już w ponad połowie z 7000 Żabek. Kolejnym krokiem ma być umożliwienie zakupu kawy na wynos, w ekologicznym kubku pochodzenia roślinnego, z nowym papierowym wieczkiem. Proces wycofywania plastikowych materiałów potrwa jeszcze przez kilka miesięcy.

Warto pamiętać, że sieć, jako pierwsza wprowadziła w swoich markach własnych, butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET). Zrezygnowała także z dodawania do dań gotowych plastikowych sztućców.

Oczywiście, tego typu zmiany znacznie łatwiej wprowadzić w małych placówkach inż w sklepach wielkopowierzchniowych. Pozostaje nam tylko kibicować i liczyć na szybkie wprowadzenie zmian.