Wonga nie generuje zbędnych śmieci i ogranicza do minimum zużycie plastiku. Firma nie jest duża, ale wychodzi z założenia, że to co robi każdy ma znaczenie i oddziałuje na środowisko.
Zero Waste to nic innego jak kultura pracy bez marnowania. To umiejętne zarządzanie posiadanymi zasobami po to, aby minimalizować oddziaływanie ludzi na środowisko.
Każdy gest ma znaczenie
– Chcemy, żeby to co robimy miało pozytywny wpływ nasze otoczenie. Odeszliśmy od kupowania wody butelkowanej, pijemy tylko filtrowaną kranówkę. Używamy naczynia jednorazowe, ale kupujemy tylko biodegradowalne produkty. W 2017 roku przestaliśmy używać plastikowych naczyń. W ogóle wyeliminowaliśmy plastik z naszych zakupów – tłumaczy Sylwia Drejer-Cichucka, członek zarządu Wonga. – Tam, gdzie tylko to możliwe korzystamy z elektronicznych dokumentów. Jesteśmy firmą onlinową. Zachęcamy zarówno naszych klientów, jak i kontrahentów do kontaktowania się z nami emailowo, a nie listownie. Prosimy o wystawianie e-faktur.
Bez herbacianych szczurków
Wonga od 7 lat zbiera zużyte baterie, które utylizuje przekazując firmom zajmującym się odbiorem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Światło gasi ostatnia osoba wychodząca z biura. Firma używa certyfikowanego papieru xero o niskiej gramaturze tj. 80 g/m2. Drukarki są ustawione na druk czarno-biały, dwustronny, żeby zużywać jak najmniej papieru. Wonga kupuje w opakowaniach zbiorczych, aby zminimalizować ilość wyrzucanych odpadów. Firma zrezygnowała z kupowania herbaty w torebkach (kupuje sypaną), bo dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma niepotrzebnych odpadów – opakowań po herbacie.
Więcej roślin, mniej odpadów
– Zwiększyliśmy w biurze liczbę roślin. Sansevieria oczyszcza powietrze, niwelując toksyczne związki, naturalna zieleń pozwala odpocząć oczom – dodaje Sylwia Drejer-Cichucka. – Na początku 2020 roku zaczęliśmy segregację odpadów. W biurze zostały zainstalowane specjalne kosze. Cały czas uczymy pracowników dzielenia śmieci na 5 różnych frakcji. Nasze działania są długofalowe.
Rywalizacja przez zabawę
Rok temu, przez dwa tygodnie stycznia pracownicy Wonga żyli rywalizacją w ekologicznej zabawie. Zawodnicy stawili czoła oszczędzaniu: wody, energii, papieru i emisji spalin. Realizowali wymagające zadania m. in.: stworzenia eko chemii, domowej segregacji śmieci, sprzątania swojej okolicy, minimalizmu w zakupach czy recyklingu domowych przedmiotów. Tym samym Wonga kontynuowała edukację pracowników zero west. Wonga wygrała grę zespołowo i indywidualnie. Brało w niej udział kilkanaście firm.
W tym roku dla pracowników zaplanowane są kolejne akcje. Ze względu na sytuację epidemiczną, tylko onlinowe.