GOZ w skali mikro – nagrody za puste butelki plastikowe

Sklep Żabka

Do czego można wykorzystać program lojalnościowy ? Naturalną odpowiedzią jest oczywiście zwiększenie sprzedaży lub działania marketingowe. Jednak jest też parę mniej oczywistych sposobów. Jeden z nich pokazała niedawno sieć sklepów Żabka, nagradzając punktami lojalnościowymi osoby oddające w sklepie plastikowe butelki po napojach. Pilotaż ograniczony jest terytorialnie (obejmuje dwie dzielnice Warszawy) oraz produktowo (przyjmowane są tylko butelki marki własnej Od Nowa). Mimo to stanowi doskonały przykład wykorzystania instrumentu marketingowego do prowadzenia działań zbliżających pro ekologicznych.

Jest to chyba pierwsza próba wdrożenia projektu zgodnego z założeniami GOZ (Gospodarki Obiegu Zamkniętego) w skali mikro. Zebrane butelki trafiają – po procesie recyklingu – do producenta. Są w całości wykorzystywane przy kolejnych produkcjach wody mineralnej.  

Akcja ma charakter pilotażowy i prowadzi ją 23 warszawskich sklepach. Z zebranych opakowań powstaną butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA. Żabka chce, by dzięki akcji klienci przyzwyczaili się do oddawania do sklepów plastikowych opakowań po napojach. Podobnie, jak oddaje się butelki szklane. Klienci, którzy wezmą udział w projekcie, dostaną nagrodę. Otrzymają dodatkowe punkty lojalnościowe, czyli tzw. żappsy – 10 za każdą przyniesioną pustą butelkę plastikową.

Warto docenić, że w czasie dyskusji społecznej na temat kształtu Systemu Depozytowego na Opakowania Jednorazowe, Żabka pokazuje realne rozwiązanie, możliwe do zaimplementowania i wprowadzenia w naszym kraju.