EKObarometr: 7 proc. Polaków zawsze wybiera ekologiczne opakowania podczas zakupów

ECOBarometr

Dla 54 proc. Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik przy zakupie produktów. Jednak tylko 7 proc. respondentów zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach, wynika z badania EKObarometr 2024, przeprowadzonego przez SW Research we współpracy z Grupą Akomex.

Najnowsze badania EKObarometr wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną wśród polskich konsumentów. Dla 27 proc osób kupujących owoce i warzywa, ekologiczne opakowanie jest kluczowym czynnikiem zakupowym. Nieco niższy, ale wciąż znaczący odsetek (20 proc. i 24 proc.) wskazuje ekologiczne opakowania jako kluczowy czynnik przy zakupie jedzenia na wynos oraz mięsa i ryb. Podobne tendencje można zaobserwować w przypadku kosmetyków, leków oraz artykułów higienicznych, gdzie około 20-21proc. respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik zakupu. Relatywnie najmniejsze znaczenie ekologiczne opakowania mają dla konsumentów wybierających słodycze oraz napoje (odpowiednio 18 proc. i 19 proc.), wynika z badania.

— Dla ponad połowy Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik w trakcie podejmowania decyzji o zakupie różnego rodzaju produktów. Świadczy to o rosnącej świadomości ekologicznej oraz wpływie zachowań konsumenckich na środowisko. Niemniej jednak, tylko niewielka część Polaków zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach, co wskazuje na potrzebę dalszej edukacji społeczeństwa w tym zakresie — powiedział prezes Grupy Akomex Grzegorz Łajca.

Z badania wynika również, że 38 proc. Polaków rzadko wybiera produkty zapakowane ekologicznie, kierując się głównie ceną, co sugeruje, że dla istotnej grupy konsumentów, koszty są ważnym, ale być może nie najważniejszym czynnikiem. Jedynie 8 proc. respondentów deklaruje, że cena jest jedynym czynnikiem i nie bacząc na ekologię, zawsze sięga po najtańsze produkty.

Badanie EKObarometr 2024 przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1 500 osób.

Źródło: ISBnews