Programy AI pozwalają linii lotniczej KLM lepiej przewidywać, ilu z pasażerów, którzy posiadają rezerwacje na dany lot, faktycznie wejdzie na pokład samolotu. Dzięki temu można dokładnej obliczyć i zoptymalizować liczbę potrzebnych posiłków, aby w efekcie zredukować straty żywności o 63 proc. W skali roku oznacza to oszczędność ponad 100 ton cateringu.
Inwestycje w technologie cyfrowe są jednym z naszych priorytetów. Zastosowanie sztucznej inteligencji w ogromnym stopniu przyczynia się do usprawnienia naszych operacji. Także pomaga nam działać w sposób bardziej zrównoważony. Przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności jest tego dobrym przykładem – powiedziała Marjan Rintel, prezeska KLM.
KLM pracuje nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do precyzyjnego określania liczby potrzebnych posiłków na każdy lot. Wszystko po to, aby zminimalizować niepotrzebny ładunek i straty żywności. Nie wszystkie dokonane rezerwacje kończą się faktycznym pojawieniem się pasażera na rejsie. W zależności od klasy, jest to od 3 do 5 proc. podróżnych, którzy nie docierają (na czas) na lot.
AI „TRAYS” jest pierwszym modelem sztucznej inteligencji opracowanym specjalnie dla linii lotniczych do zarządzania cateringiem. Model przewiduje liczbę podróżnych na danym locie w oparciu o dane historyczne. Dane w rozbiciu na prognozy dla kabin biznes, premium comfort i ekonomicznej są przekazywane do systemu cateringowego Meals On Board (MOBS). Przewidywanie przy użyciu modelu AI rozpoczyna się na 17 dni przed odlotem i trwa do 20 minut przed startem. Oznacza to, że AI pomaga precyzyjnie zarządzać całym procesem – od zakupu produktów cateringowych, aż do ostatecznego załadunku, zapobiegając w ten sposób nadwyżkom posiłków.
Trzymiesięczna analiza wykazała, że dzięki zastosowaniu wspomnianego modelowania AI, straty cateringu są niże o 63 proc. Największą poprawę zaobserwowano na lotach międzykontynentalnych, przy których straty żywności są niższe o 1,3 kg na lot. W skali roku, w przeliczeniu na wszystkie loty KLM z Amsterdamu, oznacza to 111 ton zaoszczędzonej żywności.
Optymalizacja ilości cateringu ma olbrzymie znaczenie, aby przeciwdziałać marnotrawieniu żywności, minimalizuje też ilość odpadów. Odpady cateringowe przylatujące spoza Europy są potencjalnym zagrożeniem dla środowiska, niosącym ze sobą m.in. ryzyko chorób zwierząt. Dlatego ze względu na surowe unijne regulacje, KLM musi spalić około 13-14 ton odpadów cateringowych dziennie. W przypadku pozostałych rejsów, tam, gdzie jest to możliwe i przy zastosowaniu ścisłych standardów dotyczących jakości, niewykorzystane posiłki z pokładu są przepakowywane na inne rejsy. Linia stosuje też zaawansowane metody sortowania – odpady z pokładu są rozdzielane na 14 różnych strumieni i poddawane recyklingowi.